Digitalisering av studiehverdagen

Da jeg innså at pandemien fortsatt kom til å herje for fullt i 2021 la jeg ideen om ett semester på utveksling fra meg. Min neste oppgave var da å velge valgfag – noe jeg ikke hadde tenkt på tidligere, da utveksling var det eneste jeg hadde sett for meg. Litt demotivert kikket jeg gjennom emnene jeg kunne velge mellom, og digital markedsføring var det som vekket høyest interesse hos meg. Nå er første uke av fjerde semester over og er veldig glad for at valget landet på dette emnet. I dette blogginnlegget skal jeg lære dere noe av det jeg har lært denne uka.

Valgemnet digital markedsføring er ett firedelt emne og vi holder nå på med digital økonomi og forretningsmodeller med Arne Krokan som foreleser. Denne uken snakket Krokan om plattformer som en ny forretningsmodell og hvordan dette fører til nye utfordringer og nye arbeidsprosesser. Krokan har skrevet ett innlegg om det på bloggen sin, som du kan lese her. I tillegg har vi vært så heldige med å ha Marianne Hagelia som gjesteforeleser denne uka. Hun har skrevet pensumboken vår «Digitale studieteknikker» som kort og godt handler om hvordan vi kan bruke teknologi og digitale verktøy til å lære på en annen måte enn det vi kanskje er vant til. I løpet av Hagelias del av første forelesning snakket hun blant annet om hvordan blogging kan være en god måte å lære seg fagstoff på. Blogger man om det man har gått gjennom i forelesning får man repetert stoffet på en annerledes måte, og man må bygge opp og forklare på en måte slik at jeg (som blogger) kan lære deg (som leser) om noe du kanskje ikke visste så mye om fra før.

I dette innlegget skal jeg ta ett lite dypdykk i digitale studieteknikker, digital læring og hvordan man kan bruke og utnytte teknologi for å lære på en mer effektiv måte. I neste innlegg skal jeg gå dypere inn på Krokan sin del av forelesningen, spesielt kunstig intelligens.

Hva er studieteknikk?

Studieteknikk kan være så mangt, men handler i bunn og grunn om en metode som fører til at man lærer på best mulig måte. Vi må lære å lære, og vi alle lærer på ulikt sett – dermed er det ingen studieteknikk som er feil – men det finnes muligheter for å effektivisere måten vi for eksempel leser til eksamen på.

Sånn kan det ofte se ut når jeg leser til eksamen, sorry regnskogen!

Jeg som eksempel er en som skriver mye for hånd for å lære meg fagstoff. Å nilese pensum er det kjedeligste jeg vet om, og jeg bruker heller pensumbøkene som ett oppslagsverk som supplering til forelesninger. Så det å repetere, ta notater for hånd, renskrive notater digitalt og lage sammendrag er noe jeg gjør ved hver eksamen og har gjort siden jeg gikk på ungdomsskolen – men det funker absolutt ikke for alle. Noen lærer bedre av å visualisere stoffet, høre på forelesninger, lese pensum eller diskutere i kollokviegrupper. Det er ett mangfold av studieteknikker man kan benytte seg av, her er noen eksempler:

Ta notater. Både på papir og digitalt. En undersøkelse gjennomført i 2020 viser at barn blir smartere av å skrive for hånd.

Lag tankekart eller ordskyer. Tankekart kan du lage for hånd og deretter sette inn i ett notatprogram senere om du føler det blir for rotete på papir. Her finner du en oversikt over ulike steder du kan opprette ordskyer. Dette er en super måte å får en generell oversikt over avansert stoff.

Flashcards og små tester. Dette er gull verdt når du skal lære deg begreper eller gloser. Quizlet er en nettside og app jeg brukte mye når jeg skulle lese til emnet organisasjon og ledelse. Her kan du enten lage tester eller finne tester som omhandler emnet du leser til.

Diskusjonsgrupper eller kollokviegrupper. Å diskutere i grupper gir deg flere synspunkter på emnet dere diskuterer, i tillegg lærer du ofte bedre om du lærer andre. Se videoen under for fordeler ved kollokviegrupper!

Digitalisering av skolehverdagen

Innledningsvis i Hagelias bok snakker hun om overgangen fra de mer analoge verktøyene til det digitale i undervisning. Jeg var for eksempel i ett av de årskullene som opplevde overgangen fra overheadprojektor til PowerPoint presentasjon på nedtrekkbar skjerm. Det var til og med ett eget fag som var utviklet for å lære oss elever om å bruke teknologi og digitale verktøy til skolearbeid. Nå for tiden er så og si alt digitalt, spesielt i den situasjonen vi finner oss i nå. En undersøkelse viser at norske barn er mest på nett blant 19 land i EU, som en ettervirkning av at skolehverdagen blir mer og mer digital. Digital studieteknikk er i prinsippet det samme som «vanlig» studieteknikk, det handler bare om at man bruker digitale verktøy for å samle, lære og dele stoffet man studerer.

Samle

  • Forelesninger foregår digitalt. Om ikke på Zoom som det er nå, så er det som oftest med en PowerPoint-presentasjon på storskjerm i klasserommet. Undervisning som består av skriving på tavla er nesten utryddet. Vi samler ved å se og lytte til foreleser, og bruker digitale notatverktøy som Word eller OneNote for å skrive ned det viktigste, legge til bilder og utvikle modeller. I tillegg Googler vi mye og samler informasjon fra ulike databaser for å styrke disse notatene.

Lære

  • Etter vi har samlet har vi en jobb å gjøre for å lære. Digitale verktøy som å ta opp forelesning (NB! kun til privat bruk) er noe mange bruker for å lære seg fagstoff. I tillegg kan vi utvikle sammensatte tekster i notatverktøy som hjelper oss å visualisere stoffet med både bilder, videoer og lyd. Dette fører ofte til at man husker bedre. Bruker man notatverktøy har man også muligheten til å gå inn å redigere i ettertid: markere, sette piler, bruke ulike farger, ulike skriftstørrelser og ulike skrifttyper. Søkefunksjonen man har f.eks. i Word gjør det også enklere å gå tilbake til en tekst og finne akkurat det man leter etter. Nå som vi også kun har hatt digitale hjemmeeksamener har søkefunksjonen vært gull verdt.

Dele

  • Måten vi delte det vi hadde lært på før var som oftest kun i form av en eksamen – enten muntlig eller skriftlig. Til og med eksamensformen har endret seg, og jeg har ikke skrevet en eksamen for hånd siden jeg gikk på BI i 2017. Nå deler vi altså på andre måter enn før, og mye av det handler om å hjelpe hverandre. Vi spør hverandre i chatten på Facebook om det er noe vi ikke forstår, eller deler bilder og modeller som kan være til hjelp. Samskriving med medstudenter på Google docs er også en måte og dele, og det jeg gjør akkurat nå (blogge) er en annen form for deling.

Digitalt = bedre?

Å jobbe med fagstoff digitalt kan gi deg store gevinster i form av både effektivitet og struktur. Digitale notatverktøy gjør det lett å organisere, søke, lagre og ikke minst finne informasjon du tidligere har lært. Jeg har for eksempel ofte brukt stoff fra emner jeg har hatt tidligere til eksamener jeg har hatt i ettertid. Da har søkefunksjon vært supernyttig! Å visualisere stoffet med bruk av bilder, modeller, piler, grafer osv. skaper en mer rik opplevelse av stoffet og gir deg flere knagger å henge stoffet på. Men er digital studieteknikk automatisk en bedre studieteknikk?

Bilde tatt fra pexels.com

Hagelias del av forelesningen ga meg ett mer overordnet blikk på hvordan man kan utnytte disse digitale verktøyene til det fulle, og jeg skal absolutt ta med meg noen av hennes tips videre i min studietid. Samtidig er jeg litt for glad i å skrive for hånd og kommer nok til å fortsette med det da resultatene jeg får viser til at det funker. Men, jeg er absolutt avhengig av å ha gjort en god samlejobb før jeg setter meg ned å skrive for hånd og da bruker jeg allerede digitale verktøy som Hagelia anbefaler.

Bruken av digitale verktøy i skolehverdagen kommer bare til og bli mer og mer relevant. Dette er noe jeg tror vi alle innså da forelesningene skulle foregå heldigitalt fra mars i fjor. Det er derfor viktig at vi lærer oss å utnytte disse og får en oversikt over hvordan de kan skape gode muligheter for å lære og dele etter en samleprosess har oppstått. Her har både forelesere og lærere også en jobb å gjøre for å inspirere og motivere elever og studenter til å ta i bruk disse verktøyene og gjøre det til en naturlig del av deres skolehverdag.

Kilder og andre aktuelle lenker:

Related Post

5 Replies to “Digitalisering av studiehverdagen”

  1. Veldig bra innlegg Nadia!
    Her er det tydelig at du har fått med deg mye fra forelesningen og viser til gode refleksjoner i teksten din.
    Jeg synes du har strukturert teksten din veldig fint, og det er helt supert at du har lagt til relevante videoer til teksten din. Det er også kjempe fint at du har lagt inn variasjon i teksten i form av lister, det liker jeg!
    Innlegget er veldig oversiktlig og det var interessant å lese.
    Bra jobbet!:)

Leave a Reply to Fredrikke Linnea Eriksson Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *