Utvidet virkelighet som hjelpemiddel

I mine siste innlegg har jeg snakket ganske generelt om kunstig intelligens, hva det kan brukes til og hvordan det kan endre hverdagen vår på godt og vondt. I dette innlegget skal jeg gå litt dypere inn på utvidet virkelighet i form av AR, VR og MR, samt eksempler på disse.

Hva er utvidet virkelighet?

AR, VR og MR er teknologier som går under paraplybetegnelsen XR (Extended Reality, direkte oversatt til norsk: utvidet virkelighet). Utvidet virkelighet er en type kunstig intelligens som gjør nettopp det; utvider virkeligheten vår i form av teknologi og digitale elementer.

AR – Augmented Reality (også oversatt til utvidet virkelighet på norsk)
VR – Virtual Reality (virtuell virkelighet eller kunstig virkelighet)
MR – Mixed Reality/Merged Reality (blandet virkelighet eller hybrid virkelighet)

Kilde: What’s the Difference Between AR, VR and MR? – The Franklin Institute

Virtual Reality – VR

Mange kjenner nok til forkortelsen VR og begrepet Virtual Reality i forbindelse med blant annet VR-brillene som tok av for noen år siden. VR er en teknologi som kort og godt tar deg bort fra det fysiske miljøet du befinner deg i. Teknologien leker med sansene våres for å transportere oss til ett annet sted, som for eksempel i ett videospill.

Bildet er tatt av Pexels fra Pixabay.

Hjernen vår er bygget opp på en slik måte at vi utvikler en type regler ut ifra erfaringer. Dette er for eksempel hvordan vi reagerer på ting, hvilken vei som er opp og ned eller hvor langt unna ett objekt er. De som utvikler VR bruker disse reglene og forsøker å mate hjernen vår med samme informasjon i en virtuell verden. Dette er forskjellen på godt utviklet VR og «dårlig» utviklet VR, hvor den dårligere versjonen kan gjøre deg desorientert fordi teknologien ikke stemmer overens med for eksempel fysikkens lover i den virkelige verden.

Kilde: The Science of Virtual Reality – The Franklin Institute

Eksempler på Virtual Reality

  • VR i spill er så og si allmenn kjent, men i hvilke andre områder blir denne teknologien brukt?
  • VR i militæret. I land som både Storbritannia og USA har de tatt i bruk VR teknologi i treningsprogrammet deres. Den har vist seg å ha vært svært effektiv da flere og flere unge vokser opp med for eksempel videospill. Det har også blitt brukt for å behandle PTSD.
  • VR i sport. Her blir også teknologien tatt i bruk i form for trening. Dette gjelder både for skadde spillere som kan oppleve kampscenarioer visuelt, men også for å analysere ytelse og teknikk.
  • VR i mental helse. Som nevnt tidligere kan VR teknologi brukes for å behandle PTSD, men også angst, fobier og depresjon.
  • VR i medisinsk opplæring. Her bruker studenter VR for å blant annet øve på operasjoner uten konsekvenser.
  • VR i utdanning. Elever og studenter får muligheten til å for eksempel dra på museum, ta en tur rundt solsystemet eller reise tilbake i tid.

Kilde: 5 Exciting Uses for Virtual Reality – FDM Group

Augmented Reality – AR

Vi kan omtale AR som en slags slektning til VR teknologien. På lik linje med VR er AR en svært avansert teknologi som kan være vanskelig å forklare, men jeg skal prøve mitt beste. AR er en form for kunstig intelligens som utvider virkeligheten vår, i motsetning til VR som transporterer oss til ett helt annet sted. Med AR kan du plassere og se digitale elementer som lyd, bilder, grafikk osv. live i miljøet du er i, ved hjelp av kameraet på for eksempel en smarttelefon. Ett eksempel på dette som de fleste har kjennskap til er mobilspillet Pokemon Go.

Det finnes to ulike typer AR som omtales som markørbaserte og markørløse.

  • Markørbaserte bruker bildegjenkjenning for å kjenne igjen for eksempel en QR-kode. Dette objektet er allerede forhåndsprogrammert og AR teknologien gjenkjenner denne og viser riktig bilde eller tar deg til riktig nettside.
  • Markørløs AR er litt mer avansert da ingenting er forhåndsprogrammert og den må da gjenkjenne objekter på farten ved hjelp av algoritmer. Her er Pokemon Go ett godt eksempel hvor AR bruker GPS funksjonen og smarttelefonens klokke for å styre når ulike Pokemons skal dukke opp.

Kilde: The Science of Augmented Reality – The Franklin Institute

Bilde av Pixabay fra Pexels.

Eksempler på Augmented Reality

Selv om ikke begrepet for teknologien AR er så utbredt, benytter de fleste av oss denne teknologien hver dag. Her er noen eksempler på både hverdagsbruk, men også noen eksempler du kanskje ikke visste om.

  • Snapchat og Instagram. De fleste av oss bruker Snapchat og Instagram daglig, og vi syntes alle det er morsomt å leke seg med ulike filtre som blant annet gjør deg om til ett dyr eller til det motsatte kjønn – dette er ved hjelp av AR teknologi.
  • Kart og GPS. Vi alle bruker Google Maps og Google Streetview litt her og der, og ved hjelp av AR teknologi har vi muligheten til å se det i 3D-bilde eller faktiske bilder.
  • Mobilspill. Her kommer Pokemon Go inn igjen, som det var stor interesse rundt sommeren 2016.
  • Oversettelse. AR-teknologien har gjør det mulig å oversette på Google Translate – enda enklere enn før. Man kan både ta bilde eller dra over tekst.

Kilde: 5 ganger du har brukt Augmented Reality uten å vite det – Deloitte

Det siste eksempelet handler om digitaliseringen av varehandelen ved bruk av AR teknologi. Ulike bedrifter og merker bruker dette på forskjellige måter, men man kan for eksempel plassere møbel i stua for å se om det passer inn, eller prøve sko virtuelt. Her er en liste over ulike måter å forretninger bruker AR teknologi:

  • ASOS – virtuell catwalk for å vise plagget på kroppen
  • Gucci – prøve på sko
  • Toyota – oppdage og lære mer om deres nye C-HR modell
  • IKEA (Place) – plassere møbler virtuelt
  • Dulux (Visualiser) – se hvordan fargen på malingen kommer til å se ut
  • Sephora – se hvordan sminken ser ut på deg
Video hentet fra IKEA sin Youtube-kanal som viser hvordan IKEA Place fungerer.

Og mange, mange fler. AR i varehandel og til bruk for både markedsføring og gjøre kjøpsprosessen mer behagelig for kunden kommer til å utbre seg enormt de neste årene.

Kilde: 14 Examples of Augmented Reality Brand Experiences – Econsultancy

Mixed Reality – MR

«A technology that blends physical reality and the digital world closely together.»

– The Franklin Institute

VR transporterer deg til ett annet sted og AR gir deg muligheten til å legge digitale elementer på ett live bilde. Med MR derimot blir skillen mellom den virkelige verden og den virtuelle verden mer og mer utydelig. Den fyskiske og virtuelle verden kan brukerne samhandle. Forskerne Paul Milgram og Fumio Kishino omtaler MR som et «virtualitetskontinum» som forbinder disse to verdenene sammen.

Kilde: What is Mixed Reality (MR)? – The Franklin Institute

Kilder og andre relevante lenker:

Related Post

2 Replies to “Utvidet virkelighet som hjelpemiddel”

  1. Heisann Nadia:)

    Nok et kjempefint innlegg fra deg.
    Jeg synes du har skrevet et kjempe fint og interessant innlegg, der du viser til masse interessante eksempler og svarer godt på oppgaven.
    Jeg likte også veldig god strukturen på innlegget ditt, og synes det var veldig oversiktlig og pent.

    Det er også kjempe fint at du legger inn videoer som viser fram eksemplene dine og at du kort beskriver hva man kan se i videoene, helt supert!

    Kjempe bra, fortsett sånn! 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *