Refleksjonsnotat – Å opprette nettbutikk på en måned

Jeg og eksamensgruppen min har lansert en velfungerende nettbutikk! Gjerne sjekke den ut her: El Papi. Dette er et refleksjonsnotat skrevet i forbindelse med eksamensoppgaven hvor vi skulle lansere en nettbutikk, hvor jeg forteller om prosessen samt hva vi har lært gjennom perioden.


Da jeg fikk høre i januar at vi skulle opprette en nettbutikk i løpet av semesteret tenkte jeg raskt at det der, det gidder jeg ikke. Men her sitter jeg da, fire måneder etterpå, og ganske stolt over det jeg og eksamensgruppen min har fått til. Å lansere en velfungerende nettbutikk på en måned er ikke bare-bare og er lett noe av det mest krevende jeg har gjort i skolesammenheng. Samtidig har det vært utrolig gøy å skape noe og gjøre noe i praksis. I løpet av modulen har vi gått gjennom en enorm læringskurve og tilegnet oss mye kunnskap vi ikke hadde fra før. Det har ikke gått helt smertefritt, og vi har møtt flere humper i veien som har ført til stress, usikkerhet og frustrasjon. Selv om det har vært demotiverende til tider, har vi kommet oss gjennom alle hindre som et team.

Hva skal vi selge?

Allerede i påskeferien hadde vi flere digitale møter for å diskutere hva vi skulle gjøre med nettbutikken vi skulle lansere. Ville vi lage noe selv? Skulle vi benytte oss av dropshipping? Skal vi hjelpe en allerede eksisterende bedrift? Det var mange idéer som gikk i vasken, og vi var innom både eget brettspill og hjemmelagde smykker før det kom noe på bordet som vi alle hadde troen på. En i gruppen kjenner El Papi og fikk vite at han hadde merchandise i form av t-skjorter og munnbind de ønsket å selge, men ikke hadde kommet så langt med nettsiden enda. Å jobbe med en etablert merkevare og kunde syntes vi var spennende, men også skummelt da de hadde høye krav og alt måtte stå i stil til deres preferanser og den eksisterende merkevaren.

Vår nettbutikks landingsside.

OKRs

Som en del av oppgaven måtte vi også sette opp OKR – Objective, Key Results. Disse skulle vi rapportere hver uke. Disse har endret seg en del i løpet av de siste ukene, men vi har nå erfart og tilegnet oss kunnskap om hvordan man kan sette opp riktige OKRs fra starten av. Dette ga oss øving i å holde fokus, prioritere det som var viktig og ha konkrete mål vi ønsket å nå. Det viktigste for oss var at kunden vår var fornøyd – ettersom nettbutikken i står i deres navn og er tilknyttet en kjent profil med en stor rekkevidde.

Dette har vært våre OKRs for perioden.

Opprettelse av nettbutikk og logistikken rundt

Nå som vi visste hva vi skulle selge var det bare å finne en strategi og implementere som et helvete (som Karl Philip liker å si). Vi prøvde oss litt frem i Shopify hver for oss, men fant fort ut at det var enklere å starte opprettelsen fysisk sammen. Nettsiden fikk vi opp ganske raskt ved å bruke et allerede tilgjengelig design på Shopify, og skreddersydde det etter en tilsendt skisse som inspirasjon fra managementet sammen med produktbilder.

Tilsendt skisse som inspirasjon.

Videre var det å finne ut om all logistikken rundt nettbutikken. Ettersom managementet selv hadde produktene hos seg skulle de sende varene, men vi måtte finne en fraktleverandør for dem. En kandidat hadde tidligere opprettet nettbutikk og vi hadde derfor en kontaktperson hos QuickShip som gjerne ville hjelpe oss. Han opprettet avtalen, samt implementerte QuickShip i Shopify for oss. Kunden ønsket gratis frakt for alle kunder, også internasjonalt – alt dette fikk vi god hjelp til av QuickShip.

Vi måtte også finne ut hvilken betalingsløsning vi ønsket å benytte oss av. PayPal som allerede er tilgjengelig i Shopify mente vi for få nordmenn brukte til å kun ha det som alternativ. Vi var innom både Klarna og Vipps før vi gikk for Stripe etter ønske fra kunden pga. for høye kostnader hos de andre alternativene. Allerede her erfarte vi at det var viktig å gå gjennom hver enkelt detalj med kunden for å forsikre oss om at våre forslag var noe de hadde enighet i.

Som en profesjonell profil var det elementært at vi hadde et eget domene på nettsiden, og at det ikke skulle være tydelig at butikken ble opprettet via Shopify. Domene hadde de allerede kjøpt fra før på one.com, men jobben med å få det over til oss var ingen enkel sak. Etter noen uker med prøving, feiling og masse Google-søk fikk vi domene på plass etter hjelp fra kundeservice på one.com. Her opprettet vi også en supportmail som skulle bli brukt til eventuelle henvendelser fra kunder og som nettbutikken skulle være knyttet opp mot.

Markedsføringsplan

Vi sendte over en ganske omfattende men enkel markedsføringsplan som i første omgang ble godkjent av kunden. Denne inkluderte markedsføringsaktiviteter på tvers av hans sosiale plattformer, samt forslag til hva som kunne legges ut. Disse ble ikke brukt i altfor stor grad, men det var også en læringsprosess å utvikle disse med tanke på merkevaren og hva som kunne være salgsutløsende. Vi ønsket også å kjøre en konkurranse som en del av markedsføringen i form av å melde seg på nyhetsbrev, da dette kunne motivere potensielle kunder til å melde seg.

Når det kom til å faktisk markedsføre for nettbutikken bestemte artisten seg for å kun dele litt her og der på Instagram i forkant av lansering, til tross for at vi sterkt anbefalte han å promotere flere steder. Etter lanseringsdatoen la han også ut en video på TikTok hvor han har stor rekkevidde. Konkurransen ombestemte han seg også på, men vi ble enig om å gi påmeldte kunder tilgang til nettbutikken 2 timer tidligere ved bruk av passord.

E-postmarkedsføring kan generere mye engasjement, så dette argumenterte vi for og implementerte MailChimp inn i Shopify, samt utviklet nyhetsbrevene i samme plattform. Det var viktig at alt gikk sømløst og vi testet derfor ved å sende e-poster utallige ganger til oss selv, samt ba venner og familie om å melde seg på for å sjekke at det gikk automatisk.

Vi merket her at alt ikke kan gå etter planen, og at man ofte må omstille seg og endre strategi underveis. Dette gjelder spesielt når man jobber med en kunde. Vi nøyde oss dermed med det artisten selv valgte å publisere, samt at han ble med på e-postmarkedsføring. Vi har også kontaktet Merchbar for å få produktene hans inn i Spotify og venter på svar derfra.

Slik ble markedsføringsplanen til slutt.

Brukervennlighet

Ganske nærme lanseringsdatoen fikk vi helhetlig feedback på nettsiden, og det var mye småting de ønsket at vi skulle fikse på. Her var det noen funksjoner vi mener øker brukervennligheten som de ville ha vekk. Vi argumenterte for å beholde disse, men det er El Papi sin nettside og han som tar den endelige beslutningen. Dette kunne innebære enkle tak som å bare fjerne deler i designet i Shopify, men noe måtte vi også inn å kode – noe vi hadde lite erfaring med fra før. Det var ingen enkel sak selv med hjelp fra Shopify og nøye forklarte bruksveiledninger, men vi klarte det som oftest til slutt.

Vi valgte også på eget initiativ å oversette siden til engelsk via verktøyet Transcy.io for å øke brukervennligheten for internasjonale kunder, samt muligheten til å konvertere prisen fra NOK til SEK og EUR.

Eksamensoppgaven

I tillegg til opprettelsen av nettbutikken måtte vi også skrive eksamensoppgaven, samt spille inn en video hvor vi forklarte vår lanseringsstrategi. Vi spilte inn cirka to uker før lansering da vi trodde at vi hadde en klar plan, men måtte fort spille inn en del til for å forklare alle endringene vi måtte foreta oss.

Lanseringsdag

Denne dagen var vi alle spente, og håpet på at alt funket som det skulle. Den morgningen fant vi ut at Stripe ikke funket som optimalt, men fikk fikset det raskt og var takknemlige for at vi oppdaget det før vi åpnet butikken. I tillegg satt vi å gjorde småjusteringer helt frem til faktisk åpning av nettbutikken. Det var utrolig gøy å se at kunder fra flere land var innom nettsiden vår, og vi fikk også en bestilling fra Canada. Da ble vi oppmerksomme på at det ikke var fri frakt for alle internasjonale kunder, men fikk fikset dette raskt.

Oppsummering

Denne perioden har vært utrolig lærerik, og det har vært mange baller i luften samtidig. Det er mye som skal være på plass for å lansere en velfungerende nettbutikk, og man lærer mye av å jobbe med en krevende kunde. Vi kommunister over flere plattformer samtidig, og til tider jobbet vi nesten døgnet rundt. Kundens tilfredshet var det viktigste for oss, og selv om vi kanskje ikke var enig basert på faglig bakgrunn om kravene de hadde utførte vi de likevel for at han skulle bli fornøyd.

Å jobbe med en kunde var krevende, og til tider utfordrende med mye frem og tilbake hele tiden. Vi leverte alt vi skulle til dem i god tid, men satt fort flere dager og ventet på svar eller godkjenning. Alt i alt har jeg tilegnet meg mye erfaring, vært nysgjerrig på å lære nye ting, samt hatt et godt samarbeid med gruppen gjennom hele perioden. Vi har backet hverandre opp i frustrerende tider, og alltid tilbudt å hjelpe hverandre. Med fem stykker på gruppen kan ikke alle gjøre alt, men har vært nøye med å forklare hverandre alle prosesser man som enkelt person har vært gjennom. Det har tatt tid, og det ligger mye hardt arbeid bak det vi har lansert – og vi er utrolig stolte over hva vi har fått til!

Dreamteam <3 Marianne, meg, Sander, Lina og Håvard.

Gjerne legg meg til på LinkedIn! – Nadia Marie Jäger Østli

Related Post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *