Hvor bør du legge fokuset på markedsføringen din i 2021?

Som digital markedsfører er det viktig å vite hvor og når man skal prioritere de ressursene man har til rådighet for å generere mest mulig engasjement fra målgruppen. Dette er ingen enkel sak i 2021. Det er drøssevis av ulike plattformer man kan benytte seg av, og selv om man gjerne vil være synlig på alle, er det ikke alltid like gunstig å smøre seg tynt på tvers av plattformene. Spesielt i denne pandemitiden har markedsførere måtte omstille seg for å nå ut til kundene sine, og sikre salg tross stengte butikker. Det er forventet at vi kommer til å handle mer på nett fremover, og det er derfor viktig at markedsføringen befinner seg samme sted.

I slutten av april skrev jeg et innlegg om hvordan du kan bruke sosiale medier til å markedsføre din nettbutikk. I dette innlegget ønsker jeg å gi en oppsummering på det jeg oppfatter er de viktigste digitale markedsføringstrendene i 2021, og hvordan du kan bruke de. Disse konklusjonene er tatt på bakgrunn av flere artikler, samt statistikk.

#1 – Sosiale medier

Sosiale medier har vært på topp lenge i forhold til hvor det er lurt for varemerker og butikker å ha en tilstedeværelse. Plattformer som Facebook, Instagram og Snapchat fortsetter å utvikle seg for å passe bedre til både annonsering og kundeservice for bedrifter. Du har blant annet muligheten til å opprette «Shops» på både Facebook og Instagram, som gjør kundereisen kortere og dermed enklere. Videre viser tall fra Ipsos at hele 69% av den norske befolkningen over 18 år bruker Facebook daglig, 47% bruker Snapchat og 40% Instagram (Ipsos 2021). Så da er det kanskje ikke så overraskende at det er her markedsførere absolutt bør rette sitt fokus.

TikTok er en sosial plattform hvor brukerne kan dele korte videoer, ofte basert på humor, trender eller bare informativt innhold (Wikipedia 2021). Det var en av verdens mest nedlastede app i 2020 (appfigures) og fortsetter å øke i popularitet på tvers av aldersgrupper. Her er det med andre ord mulighet for å nå en rekke med potensielle kunder.

Photo created by syifa5610 – www.freepik.com

#2 – E-postmarkedsføring og personalisert markedsføring

Gjennom store deler av semesteret har jeg hørt at e-postmarkedsføring er et av de mest effektive markedsføringsaktivitetene en bedrift kan bruke tid på. Trendene for 2021 peker i samme retning. Det er her du eier hele ditt publikum uten et mellomledd, og hele 93% av nordmenn over 16 år som er på nett bruker e-post. I tillegg oppleves e-postene de mottar som relevante, samt det foretrekkes å bli kontaktet der fremfor andre kanaler (MailMojo 2020).

For markedsførere er dette også en stor mulighet for å tilby kundene personalisert innhold som øker sjansen for salg. I tillegg til dette vil det være mulig å handle direkte i innboksen din, ifølge visepresident for markedsføring i MailChimp (WordStream 2021). På lik linje med «Shops» i sosiale medier fører dette til en mindre komplisert kundereise, som kan føre til mer salg.

#3 – Innholdsmarkedsføring og SEO

SEO står for Search Engine Optimization, som kort og godt går ut på å drive organisk trafikk til nettsiden din ved å optimalisere hvordan dine nettsider ser ut på søkemotorer, som f.eks. Google. For å gjøre dette må du også skape godt innhold, og derfor mener jeg at innholdsmarkedsføring og SEO går hånd i hanske. John Mueller som er trendanalyser hos Google sier selv at det er viktigere å sikre at nettstedet ditt har velskrevet innhold, i stedet for å kun følge SEO-trendene (Single Grain).

Tall fra Content Marketing Institute støtter under denne påstanden:

  • Innholdsmarkedsføring koster 62% mindre enn outbound markedsføring og genererer tre ganger så mange potensielle kunder
  • Innholdsmarkedsføring fører til større langsiktige fordeler enn betalt søk
  • 615 millioner enheter bruker nå annonseblokkerere, som betyr at annonsene dine blir mindre sett
  • Små bedrifter med bloggere genererer 126% flere potensielle kunder enn de uten blogger
Photo created by creativeart – www.freepik.com

#4 – Influencer markedsføring

Denne type markedsføring går ut på å bruke kjente profiler til å annonsere for din merkevare. Disse har en egen nisje med følgere på sine sosiale kanaler som stoler på profilen, og det oppfattes derfor som mer autentisk enn klassisk bedriftsmarkedsføring (Single Grain). Det er også en av de mest kostnadseffektive markedsføringskanalene, samt slår det organisk søk, betalt søk og e-postmarkedsføring ifølge Tomoson data (WordStream 2021). Bare se på disse tallene fra Ad Age:

  • 63% av forbrukere stoler mer på en influencer sin mening om produkter, enn det merkevarer påstår selv
  • 58% har i løpet av de siste seks månedene kjøpt et nytt produkt på grunn av anbefaling av en influencer

#5 – Stemme og visuelt søk

Organisk søk (tett knyttet opp mot SEO) genererer mer enn 51% av søkene på internett (Business 2 Community 2020). Dermed er det viktig å optimalisere bruksvennligheten for å foreta seg organiske søk i takt med den teknologiske utviklingen. Retail Customer Experience hevder at bedrifter som redesigner nettsidene sine for å støtte visuelt og stemmesøk vil øke inntektene for e-handel med hele 30%.

Flere og flere eier teknologiske «dingser» som Alexa og Google Home og bruker disse flittige i hverdagen, også for å søke opp ting på nettet. Det samme gjelder Siri som har vært tilgjengelig på alle iOs enheter i lang tid. Videre finnes det verktøy som Google Lens som lar forbrukere søke hva de ser. Dette betyr kort og godt at både visuelt og stemmesøk kommer til å øke i popularitet og dermed kommer det til å være en viktig del av SEO. (Social Media Today 2021).

Bildet er tatt av Mohamed Hassan fra Pixabay

Tips og triks å ta med på veien

Punktene listet over er kun et fåtall av hva som kan generere salg i 2021, og jeg anbefaler alle å sjekke ut artiklene nederst i innlegget. Videre ønsker jeg å liste opp noen kjappe tips du kan bruke til innholdet i markedsføringen din, som også trender nå i 2021 (Social Media Today 2021):

  • Åpenhet. Det er viktig for merkevarer å fremstå som pålitelige og oppriktige. I midten av en pandemi har vi sett en økning i merkevarer som viser samfunnsansvar i turbulente tider, og dette vil bli lagt enda mer vekt på de neste årene.
  • Bærekraft. Tidligere i år skrev jeg en rekke innlegg om viktigheten av bærekraft når man skal kommunisere ut til forbrukere, og hele 81% av forbrukere mener bedrifter bør bidra til å forbedre miljøet.
  • Innhold som er lett å konsumere. Med mye innhold å forholde seg til om gangen for forbrukere er det lurt å skape noe som er lett å konsumere – som f.eks. podcasts! Dette mediet blir stadig mer brukt i Norge, og hele 43% lytter til podcast månedlig eller oftere i slutten av 2020 (Ipsos 2021).
  • Brukergenerert innhold (UCG). Ikke bare fører dette til at du som markedsfører har mye mer innhold å benytte deg av, det skaper også sosialt bevis for fremtidige kunder. Det gir en beroligende effekt, og bygger et merkesamfunn. 93% av markedsførere er enig i dette (Tint 2021).
  • Inkludering. Dette fikk også et større fokus i 2020 med blant annet Black Lives Matter-bevegelse og kommer til å være en trend fremover også. Forbrukere er villig til å endre sin kjøpsatferd dersom en bedrift ikke gjenspeiler deres syn på identitet og mangfold (Social Media Today 2021)
Image by Gerd Altmann from Pixabay

Oppsummering

Det er et mangfold av ulike måter å markedsføre på, og nøkkelen er å finne hva som passer for deg og din bedrift. Videre er det viktig å tenke fremover da ny teknologi og digitalisering vil endre både kundereisen og kjøpsatferden til forbrukere. Det gjelder å være oppdatert på hva som skjer i verden, og ikke være redd for å bevege seg ut på nye plattformer. En grei huskeregel generelt er å være ærlig i kommunikasjonen sin, samt følge med på trender.

Håper dere fikk noen gode tips og triks i dette innlegget. Hva tror du er den største trenden innenfor markedsføring i 2021?

Kilder og relevante lenker:

Gjerne legg meg til på LinkedIn – Nadia Marie Jäger Østli

Related Post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *