How To – Opprette din første annonse i Google Ads

Google er en søkemotor de aller fleste benytter seg av for å søke opp alt fra produkter og tjenester til de er interessert i, til matoppskrifter og guides til ulike ting. Derfor er det viktig å være synlig på Google, både gjennom organisk søk, med også betalt søk – og det er her Google Ads kommer inn. I denne ukens blogginnlegg skal jeg steg for steg gå gjennom hvordan du oppretter din Google Ads kampanje.

Bildet er tatt av Firmbee fra Pixabay.

Steg 1 – Gå inn på Google Ads og opprett konto

Det første du må gjøre er å gå inn på Google Ads, og deretter opprette en konto. Dette er forholdsvis knirkefritt dersom du allerede har en Google konto, men skal ikke være vanskelig å utføre dersom du ikke har det.

Steg 2 – Velg ditt hovedmål med kampanjen

Her får du en knapp liste med alternativer, velg det som passer din målsetning best.

Steg 3 – Oppgi bedriftsnavnet ditt

Videre må du oppgi ditt bedriftsnavn. I denne «How To-guiden» bruker jeg min egen blogg som eksempel.

Steg 4 – Oppgi adressen til nettsiden du ønsker å annonsere for

Her er det viktig å tenke på hva denne kampanjen skal annonsere for, er det et spesifikt produkt eller produktkategori? Er det en salgsside? Da taster du inn den nettstedsadressen du ønsker kundene dine skal lande på når de trykker på annonsen. Jeg velger å bare annonsere generelt for bloggen min, og forsiden min blir derfor ønskelig landingsside for annonsene.

Da får du videre opp en side som viser hvilken side og hvordan den ser ut for potensielle kunder eller interesserte som trykker på annonsen din. Du kan se formatet både på mobilenheter og datamaskin.

Steg 5 – Knytt din Google Ads konto til din Google Analytics konto

Jeg har allerede knyttet min Google Analytics konto opp mot nettstedet mitt, og dette steget kom dermed automatisk opp da jeg skulle opprette en ny kampanje i Google Ads. Har du ikke knyttet din Google Analytics konto opp mot nettstedet ditt enda anbefaler jeg det på det sterkeste. Er du usikker på hvordan du gjør det kan du følge denne videoen. Jeg trykker bare på neste, og Google vil dermed automatisk tilknytte disse to kontoene for meg. Du vil også få en bekreftelsesmail på dette.

Steg 6 – Legg til de sidene du vil spore

Ettersom jeg knyttet disse to kontoene sammen, kan jeg nå velge hvilke sider jeg vil spore. Her valgte jeg min «om meg»-side, samt siden som viser en oversikt over sertifiseringene jeg har tatt. Her kan det være lurt å legge inn de sidene som Google selv anbefaler på bildet under dersom du selger noe via nettstedet ditt.

Steg 7 – Skriv din annonsetekst

Her kommer det litt avanserte, nemlig å skrive din egen annonsetekst. Her er det kun fantasien som sette grenser, og Google gir deg tips til å skrive gode annonsetekster her. Da jeg trykket neste fikk jeg opp et varsel for å bruke «!», så vær obs på at spesialtegn ikke er tillat.

Steg 8 – Legg til søkeord som passer til din annonse og nettsted

Her er det lurt at søkeordene samsvarer med innholdet i annonsen din som du lagde i steg 8. Her vil du få opp forslag på ulike ord, men kan smertefritt legge til dine egne også. Jo flere ord du legger til, jo flere foreslåtte søkeord får du opp fra Google også.

Steg 9 – Velg hvilket geografisk område du ønsker at annonsen din skal være synlig

Her kan du gå så spesifikt som en adresse, som er lurt om du ønsker å tiltrekke kunder til en fysisk bedrift, eller internasjonalt om det er ønskelig. Dersom du ønsker å annonsere internasjonalt for f.eks. din nettbutikk burde du være sikker på at nettstedet ditt er brukervennlig for flere forskjellig språk. Det kan også være en idé å gi kundene muligheten til å konvertere valutaen. Bruker du Shopify og ønsker dette vil jeg anbefale å implementere Transcy.io – slik jeg og min eksamensgruppe gjorde med El Papi sin nettside. Videre burde du også endre teksten til annonsen din (steg 7) og søkeordene (steg 8) til engelsk. Dette kan du gjøre ved å trykke deg tilbake, eller endre i steg 11.

Steg 10 – Sett opp et budsjett for kampanjen din

Her får du opp tre ulike alternativer, samt får du muligheten til å angi et skreddersydd budsjett.

Steg 11 – Se over kampanjen

Her får du et raskt overblikk over hvordan annonsen din kommer til å se ut, samt muligheten til å endre. Denne siden blir et sammendrag av det vi har foretatt oss på de tidligere stegene.

Steg 12 – Bekreft betalingsopplysningene

På det siste steget må du fylle inn alle betalingsopplysningene for å faktisk kjøre denne kampanjen. Ettersom dette kun er en demo med annonser for min blogg, og jeg faktisk ikke har planer om å annonsere for den fyller jeg ikke ut denne. Men! Når du har gjort det er du ferdig har opprettet din første kampanje og din første annonse i Google Ads!

Videre i annonseringen

Det er lurt å følge med på hvordan annonsene dine gjør det i Google Analytics, og justere de dersom du oppdager at noe ikke funker. Arbeid med annonser er en kontinuerlig prosess som sjelden er ferdig etter at du har fullført de 12 stegene over.

Kilder og relevante lenker:

Gjerne legg meg til på LinkedIn – Nadia Marie Jäger Østli

Related Post

2 Replies to “How To – Opprette din første annonse i Google Ads”

  1. Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you
    relied on the video to make your point. You definitely know
    what youre talking about, why waste your intelligence
    on just posting videos to your blog when you could be giving us
    something enlightening to read?

    1. Hi! Thank you for your feedback. I must say I don’t know what you’re talking about because there is no videos in this post. Furthermore I think that videos by professionals are a great supplement for blogposts, they add depth and can explain things in a better way that I can. I’m a student so everything I write about are things that I’ve just learned about, and writing these blogsposts is one of my study techniques. Have a great day! 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *