How To – Markedsføring på Snapchat

I flere av mine tidligere innlegg har jeg nevnt generelt om hvor gunstig det er for digitale markedsførere å benytte seg av sosiale medier. Det er enkelt, lett å se engasjement i form av likes o.l., og man kan nå ut til store målgrupper. Disse plattformene spiller en sentral rolle i hverdagen som digital markedsfører, og det er essensielt å følge med på endringer og utviklinger. Tidligere har jeg også skrevet om hvor viktig det er å prioritere de ressursene man har, der man genererer mest «gevinst». Mange benytter seg da av sosiale medier – og det med god grunn!

I dagens innlegg ønsker jeg å ta et dypdykk i det sosiale mediumet Snapchat. Personlig ser jeg stadig artikler og skriverier om Facebook, Instagram og den nye videodelingstjenesten TikTok. Dermed er jeg mer nysgjerrig på hvordan man kan bruke Snapchat for å markedsføre en virksomhet. Mitt innlegg kommer til å basere seg på denne artikkelen, originalt postet på Hootsuite.

Snapchat logo, bilde hentet fra IT Avisen.

Hva er Snapchat?

Snapchat er et sosialt medium i form av en app, som kun er tilgjengelig på enheter soms marttelefoner og nettbrett. Det ble i hovedsak skapt for å kunne kommunisere med venner gjennom bilder. I løpet av de siste årene har man sett en stor utvikling hos plattformen. Man kan nå sende videoer, legge på GIFs og klistremerker, bruke filter og ulike fonter, samt legge ut såkalte «Stories». Det største skillet mellom Snapchat og andre sosiale medier er at innholdet som blir delt kun er midlertidig. Bilder man sender til sine kontakter varer kun i noen sekunder, og innhold man legger ut på Stories er kun tilgjengelig i 24 timer.

Så, hvorfor Snapchat?

La oss se på litt statistikk fra Ipsos:

  • 47% av den norske befolkningen bruker appen daglig
  • Over to millioner har en profil
  • 84% i aldersgruppen 18-29 år bruker appen daglig
  • Andelen profiler blant de yngre aldersgruppene øker fra kvartal til kvartal
Bilde tatt fra Ipsos.

Ut ifra statistikken er det tydelig at Snapchat er noe som blir mest benyttet av en yngre generasjon. Artikkelen til Hootsuite poengterer også at Snapchat er plattformen å benytte seg av dersom man ønsker å nå en yngre målgruppe. Hele 82% av Snapchat brukere er under 34 år, og 1/3 av dem er ikke å finne på Instagram (Hootsuite). Videre gjør plattformen det enkelt å knytte kontakt med potensielle kunder. Snapchat sitt design gjør det nemlig enkelt å oppdage nye virksomheter med sin «Utforsk»-seksjon, og den nye «Spotlight»-seksjonen.

I tillegg til dette er Snapchat en plattform som skal være morsom, interaktiv og uformell (i mangel på bedre ord». Man kan benytte seg av dette ved å vise bedriften sin fra en humoristisk og ekte side, som videre gjør at brukerne får en slags tilknytning til merket på en annen måte enn de gjør gjennom f.eks. en produktannonse.

Hvordan lage en Snapchat konto for din bedrift?

  1. Last ned appen – finnes både for iOS og Android enheter.
  2. Lag en profil – fyll inn all informasjon som trengs, bruk navnet til virksomheten, eller noe som har en sterk tilknytning til virksomheten. Det må være lett for potensielle kunder å se hvem dere er.
  3. Set topp en bedriftsprofil – dette er essensielt om du ønsker å annonsere på Snapchat, da du får tilgang til flere funksjoner med en slik profil. Dette må du gjøre på nettet, selv om Snapchat i hovedsak er en app.
  4. Start annonseringen – når alt dette er på plass er du klar for å begynne å annonsere på Snapchat!

Hvordan markedsføre på Snapchat?

Snapchat byr på et flust av ulike måter å annonsere på, og kun fantasien setter grenser for hvordan du kan bruke de ulike funksjonene. Men la oss gå gjennom det grunnleggende:

#1 – Fortell ditt publikum at du er på Snapchat

Fortell følgerne dine på andre plattformer at du nå er å finne på Snapchat. Dette kan du gjøre enkelt ved å lage en «Legg til»-lenke for brukeren din, eller en «Snapkode» som man kan scanne. Bruk denne lenken eller Snapkoden med andre markedsføringsaktiviteter du utfører – dette må ikke nødvendigvis være på skjerm!

Bildet er tatt av Alexander Bahena fra Pixabay

#2 – Ha en effektiv markedsføringsstrategi på plass

Snapchat når, som nevnt, den yngre generasjonen – og er derfor ikke en plattform for hvert eneste merke. Dersom du tenker at Snapchat er plattformen for din virksomhet, er det viktig å legge en effektiv markedsføringsstrategi før du begir deg ut på å annonsere på Snapchat. Liten huskeliste:

  • Gjør research på dine konkurrenter på Snapchat, hvordan bruker de Snapchat?
  • Sett deg målsetninger, hva ønsker du å nå ved å markedsføre på Snapchat?
  • Lag deg en innholdsoversikt, vit når og hva slags innhold du skal poste, og hvor mye tid du skal bruke på å kommunisere med kundene dine på Snpachat.
  • Ha en gjennomgående rød tråd med innholdet du poster på Snapchat og det du poster på andre plattformer.

#3 – Vit hvem ditt publikum er og hold et øye med statistikk

Effektiviser markedsføringen din ved å vite hvem du når til enhver tid. Snapchat har et innebygd verktøy som viser deg hvem som ser på innholdet ditt. Se hva som funker, og juster innholdet ditt etter dette. Ulik data du vil ha tilgjengelig med Snapchat Insights:

  • Antall visninger
  • Hvor mange du når
  • Demografisk informasjon

#4 – Ha interaksjon med andre brukere på Snapchat

Snapchat skiller seg også ut her i forhold til andre sosiale plattformer, da innholdet fra venner og virksomheter er separert. Du som markedsfører må da samhandle på andre måter for å være synlig på plattformen. Dette kan du gjøre ved å:

  • Se på Stories laget av andre
  • Følge andre Snapchat kontoer
  • Besvare Snaps og meldinger sent til deg
  • Poste kontinuerlig

#5 – Skap engasjerende innhold med de ulike funksjonene

Innholdet på Snapchat er som nevnt kun midlertidig, så det er viktig å skape innhold som fanger oppmerksomheten til de potensielle kundene. Dette kan du gjøre ved å:

  • Tegne på bildet
  • Skrive engasjerende tekster
  • Fortelle en historie med flere Snapper på rad
  • Bruke filtre eller ulike linser
  • Legge til bakgrunnsmusikk
  • Legge til informasjon som temperatur, dato eller tid
  • Legge til en «Les mer» funksjon

#6 – Lag AR-linser

AR er en form for utvidet virkelighet, som du kan lese mer om i blogginnlegget mitt her. Disse endrer kort og godt hvordan man oppfatter den virkelige verden med animasjon og andre digitale effekter over et bilde fra den virkelige verden. Se videoen under for hvordan du lager en slik linse i Ads Manager på Snapchat:

#7 – Design et filter

Et filter på Snapchat er et overlegg på en Snap. Dette kan inkludere endring a farger, klistremerker og andre grafiske elementer. Videre kan man også designe geofiltre, som kun er tilgjengelig på en spesifikk plassering. Dette er supert om du f.eks. er digital markedsfører for en restaurant eller en fysisk butikk. Se videoen under for hvordan du kan lage filtre på Snapchat:

#8 – Hold deg oppdatert på nye funksjoner

Som nevnt innledningsvis er det viktig å alltid holde seg oppdatert på nye funksjoner og utviklinger innenfor plattformene man markedsfører på. Dette gjelder også Snapchat. Alle sosiale medier slipper nye funksjoner ganske kontinuerlig, så da er det også viktig å vurdere om alle passer til din virksomhet og din markedsføringsstrategi.

#9 – Gjør det enkelt for brukere å ta kontakt med din bedrift

Dette er et utrolig viktig steg, da det er viktig å være tilgjengelig for kundene på alle plattformer man operer på. Tidligere i år la Snapchat til en funksjon som gjør det mulig å ringe/tekste bedrifter – denne er kun tilgjengelig i USA og Midtøsten enn så lenge, men er lurt å følge med på denne når den blir tilgjengelig her til lands!

#10 – Annonser på Snapchat ved å bruke deres variasjon av annonseringsformater

Så kommer det mest åpenbare: annonser på Snapchat med en variasjon av ulike formater!

  • Snap-annonser
  • Kolleksjonsannonser
  • Historieannonser
  • Dynamiske annonser

Ikke bare øker du bevisstheten rundt merkevaren din, men slike annonser kan drive potensielle kunder til nettstedet ditt og oppmuntre til kjøp. Det er også mulighet til å opprette en «Shop» i Snapchat.

#11 – Målrett markedsføringen din mot en bestemt målgruppe

Ved å opprette en bedriftskonto på Snapchat får du muligheten til å angi spesifikke filtre slik at du sikrer at annonsene dine treffer riktig målgruppe. Snapchat hjelper deg med å nå folk som har samme interesser som folk som allerede samhandler med merkevaren.

Har du alt dette på plass og tester ut forskjellige funksjoner og måter å nå målgruppen din på, kan du lett lykkes med å markedsføre på Snapchat!

Kilder og andre relevante lenker:

Gjerne legg meg til på LinkedIn!

Related Post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *