Fremtiden for digital markedsføring

I starten av dette semesteret skrev jeg en del om den teknologiske utviklingen, og de digitale endringene verden har gått gjennom siden internett ble en greie i 1994. vi ser stadig nye typer teknologi komme frem i søkelyset, og et hett tema de siste årene er blokkjeder og kryptovaluta. Jeg har skrevet et tidligere innlegg om det som du kan lese her. I dag skal jeg prøve å gå i dybden på deres betydning i forhold til digital markedsføring for fremtiden.

Hva er blokkjeder?

En blokkjede er «en desentralisert og distribuert digital «regnskapsbok» (…)» (Store norske leksikon). Litt enklere forklart så er det et slags system som utelater en tredjepart, som for eksempel i en økonomisk transaksjon gjennom en bank. I en slik transaksjon er det banken som er en mellommann for at transaksjonen skal gå som avtalt – med blokkjeder slipper man denne mellommannen.

Det er også viktig å nevne i forhold til blokkjeder og hvorfor det er trygt å bruke uten mellomnavn er fordi alt er kryptert – og kan dermed ikke endres på. Den er basert på en database som kjører på millioner av datamaskiner over hele verden, og dermed kan spore alle transaksjoner. De fleste av oss har nok hørt om blokkjeder i forhold til Bitcoin, som er en type kryptovaluta – den kryptovalutaen de fleste kjenner til. Men blokkjeder har mye større rekkevidde enn kun denne typen teknologi.

Bildet er tatt av xresch fra Pixabay.

Hva har dette med digital markedsføring å gjøre?

Akkurat dette spørsmålet stilte jeg meg selv da vi først lærte om både blokkjeder og kryptovaluta i januar. Med to artikler som utgangspunkt skal jeg liste opp syv forskjellige grunner til hvorfor blokkjedeteknologien er reelt for markedsføring i fremtiden.

#1 – Minsker behovet for dyre mellomledd

Som markedsfører bruker du ofte ulike annonseplattformer for å markedsføre din bedrift. Da er det viktig for deg å sørge for at du kjøper annonseplass på plattformer av høy kvalitet, som sikrer at du når det publikummet du ønsker nå. Dette kan fort bli ganske dyrt, da du må betale disse plattformene som eier data om de menneske du ønsker å nå. Å markedsføre bedriften sin på tvers av disse plattformene kan dermed fort sprenge annonsebudsjettet, uten å 100% vite om du treffer de rette potensielle kundene.

Med blokkjedeteknologien kan det være mulig å treffe riktige personer, uten å benytte seg av disse annonsenettverkene. Brukerne blir bekreftet automatisk, og du får tillit til at du treffer ditt målrettet publikum.

Dette er ikke så kjent enda, men Steemit er et sosialt medium som allerede er basert på denne typen teknologi. Brukerne får betalt for dele populært innhold som kan være av verdi for andre. Videre driver de også og utvikler ulike prosjekter for å kunne koble annonser direkte til publikum. Dette er definitivt verdt å følge med på som digital markedsfører, da det kan føre til store besparelser av kostnader.

#2 – Tilgang til forbrukerinformasjon av høyere kvalitet

Tilknyttet til forrige punkt så kan blokkjedeteknologien føre til at den dataen du som markedsfører sitter på om forbrukerne, er av høyere kvalitet og dermed mer korrekt. Folk flest blir bare mer og mer obs på hva slags persondata de deler med bedrifter, så dette er også gunstig fra forbrukernes side.

Blokkjedeteknologien gir forbrukerne mulighet til å ta betalt for deres kontaktinformasjon, og sikrer dermed at kun bedrifter de er interessert i har den dataen tilgjengelig. Du som bedrift har da tilgang til kvalitetsdata fra publikum som allerede er interessert i din bedrift, og kan dermed justere markedsføringen ut fra dette.

#3 – Enklere for småbedrifter å bygge tillit

I et markeds om allerede er fullt av bedrifter kan det være vanskelig å skille seg ut, og overbevise potensielle kunder til å velge deg. Dette er fordi forbrukere ofte går tilbake til det som føles trygt og som de har kjennskap til fra før. Blokkjedeteknologien gjør det mulig å bygge tillit tidlig, uansett hvor liten bedriften er, ettersom du kan vise hele forsyningskjeden som vi går dypere i på neste punkt.

#4 – Forbrukeren sitter med mer makt

Mange mener reklame og markedsførere ofte smører litt smør på flesk. Når de selv omtaler produktet sitt og prøver å selge det lister de opp alle de positive attributtene til produktet og velger å ikke nevne noe som kan føre til at det ikke blir et salg.

Med blokkjedeteknologi vil det være mulig å spore hele produktet sitt livsløp, alt fra hvor for eksempel stoffet kommer fra, til hvor det ble produsert og hvordan det eventuelt ble levert til Norge. Dette skal være mulig å gjøre enkelt ved å scanne en QR-kode. Dette skaper tillit mellom bedriften og forbrukeren raskt.

Bildet er tatt av mmi9 fra Pixabay.

#5 – Alternative og trygge betalingsløsninger

Som nevnt har de fleste av oss hørt om blokkjeder i forhold til kryptovaluta, da spesifikt BitCoin. Det finnes flere typer kryptovaluta der ute man kan betale med, og selv om det ikke er vanlig enda nærmer vi oss det stadiet fortere enn man tror.

Blokkjedeteknologien gjør transaksjoner transparente, og som bedrift slipper man å bekymre som for svindel og lignende dersom man blir betalt i kryptovaluta. Slike sikre betalinger kan spare deg tusenvis av kroner hvert år.

#6 – Forbedret sikkerhet

Med den drastiske utviklingen av teknologi har datasikkerhet blitt et stort problem – spesielt for oss som kjøper og selger på nett. Vi ser ofte hyppige brudd på sikkerheten, og det er mange som har opplevd at dere identitet og informasjon er blitt lekket.

Blokkjedeteknologi gjør hver eneste transaksjon synlig og offentlig, men fremdeles anonym. Dette fører til bedre sikkerhet for alle transaksjoner, men alle involverte kan fortsatt holde seg anonyme.

#7 – Løser utfordringer ved digital markedsføring

Som jeg har lært gjennom hele dette semesteret, så baserer mye av digital markedsføring seg på å samle inn og analysere data. Vi har tatt uendelige kurs i Google Analytics og virkelig fått det dyttet inn i hodet at dette må vi kunne. Videre skal man ta analysen av disse dataene for å justere og tilpasse vårt annonsørinnhold. Problemet er at disse dataene vi samler inn ikke sier noe om det er en robot eller et faktisk menneske som sitter bak handlingene de gjør.

Igjen så kommer blokkjeder sin transparente side til redning. Ettersom det er kryptert kan man faktisk se hvem som ser og klikker på annonsene våres, og samler inn mer data om de som gjør at man kan spisse markedsføringen enda mer.

Tror du blokkjedeteknologien kommer til å bli en stor del av digital markedsføring i fremtiden?

Kilder og andre relevante lenker:

Gjerne legg meg til på LinkedIn!

Related Post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *